Anmerkungen zum Beitrag von Walter Hollstein: Untergrund und Opposition in Amerika


1) vgl. dazu ausführlich die Dokumentation: Where it' s at (Hrsg. ). Die Fraktionierung des amerikanischen SDS. Berlin 1970.

2) eine Aufstellung bestimmter oppositioneller und sozial revolutionärer Gruppen in den USA findet sich im Kursbuch 22" ("Nordamerikanische Zustände"), Dezember 1970.

3) Leona Siebenschön: Sie tanzen auf dem Underground. Zwischen Idealen und Ideologien. Die Zeit Nr. 46, 1970.

4) Die bürgerliche Kulturindustrie "dämonisiert den Untergrund als irrationale Kultur-Barbarei, die aus dem Jenseits der Gesellschaft plötzlich hereinbricht (und da sie 'Kultur' nur als ästhetische Kulisse begreift, kauft sie regelmäßig die materiellen Abfälle aus dem. Untergrund und verkauft sie an die ausgelaugten Museen, Theater, Werbeagenturen und Modehäuser, um den erschlaffenden Konsum wieder aufzugeilen) . . . Untergrund ist keine Kultur-Welle. Sondern - wenn überhaupt - 'Gegen-Kultur', die das verbindet, was bürgerliche Kultur so emsig trennt: Kreativität' und ' organisierten Alltag'" Wilfrid Jaensch, Selbstorganisation im Untergrund; in: Polemos (Basel) Nr. 13, 1970. .

5) Sozialistische Zeitschrift für Kunst & GeselIschaft (Tübingen) Nr . 4 .

6) Michael Buselmeier, Günther Schehl, Die Kinder von Coca Cola. Kürbiskern (München) Nr. 1, 1970.

7) Manchen erscheint bereits suspekt, daß sich bei den Manifestationen der Hippies und des 'underground' Spaß, Lust und und Politik verbinden: "'Politics and social activity have to be entertaining, rather than boring' , MacDonald (amerikanischer folksinger, w.h. ) said later. 'When the left wing does things, there's no energy. But when the hippies do something, there's energy and the radicals are beginning to realize this' . . . 'What .Joe (MacDonald, w.h.) told them' , says Saul Landau, co-author with Paul Jacobs of 'The New Radicals' , a friend and associate of C. Wright Mills, and a veteran politico himself, 'is that if they want to make politics, make it groovy' , , . The increasing attraction of the long-haired Haight-Ashbury hippies is in the obirious fact that what they do generate is power". Ralph J. Gleason, The Power of Non-Politics or the Death of the Square Left. In: Evergreen Review (New York), September 1967 .

8) Das führt dann gewisse Interpreten der amerikanischen Szene dazu, negative Einzelerscheinungen aufzubauschen und mit dem Wesen der Bewegung zu verwechseln. So sind die Hippies für G. Bonn "hemmungslos". Da bedecken Miniröcke "nur noch das Allernötigste", "schwarze Rollkragenpullover" werden getragen, damit "sich die Brüste scharf abzeichnen". Der Kleidung gemäß treiben die Hippies "sexuelle Anarchie", sie werden als "Hörige" bezeichnet, vor allem "unter der Last und Lust der Droge". Womit Frau Bonn LSD und Marihuana meint, die Timothy Leary empfohlen habe, weil sie die "intensive geschlechtliche Begegnung" ermöglichen und "unvorstellbare sexuelle Energien" garantieren. In Wirklichkeit, so weiß die Autorin, bringt die Droge nur Unglück. Konsequent entdeckt G. Bonn denn "die verzerrten Züge der Ekstase, der Angst", "die Augen der Unglücklichen", "bis an den Rand des Wahnsinns Verzweifelte", "Teuflisches':' usw. Bald fühlt sich G. Bonn "unter den Rauchern wie ineinem Irrenhaus, ausgesetzt dem Wahnsinn". So verläßt sie die schreckliche Szene und kommt zu dem Schluß, daß das Leben der Hippies nur ein "müdes, laszives und melancholisches Treiben" sei. Damit hat G. Bonn der Öffentlichkeit das Gespenst eines Phänomens vorgeführt, statt letzteres selbst. Sie fixiert einzig Dreck, Drogen und Demoralisation und läßt darin Wunsch und Willen der Blumenkinder nach sozialem Wandel gänzlich verschwinden. (Gisela Bonn, Unter Hippies . Düsseldorf 1968). In einem weitergefaßten Buch behauptet G. G. Eckstein Ähnliches von der gesamten amerìkanischen 'New Left' . Die Yippies sind für Eckstein "völlig unverantwortlich", die Weathermen "nihilistisch'; die Kommunen "Anziehungspunkte für eine richtungslose Jugend" und die Hippie-Kolonien "Tummelplatz gescheiterter oder verbrecherischer Existenzen". Doch zerfallen nicht nur die Hippie-Kolonien; die ganze 'Neue Linke' geht unter, weil zum einen "die Anziehungskraft der Bewegung auf neurotische oder psychotische, mit ihrer Umwelt verkrachter Naturen" wuchs, zum zweiten sich "der Hang zum Irrationalismus" erhöhte und zum dritten die Berührung zwischen 'Neuer Linker' und Hippiekultur fatale Folgen hatte, die sich u. a. in Sex, Drogen, Kultismus, Okkultismus und Sensivity-Gruppen äußern. Insgesamt erscheint die 'Neue Linke' in den USA als ein merkwürdiges Sammelsurium als Gewalt, Nihilismus, Sex, Drogenkult, Gewalt, eklektischer Ideologie, Neurose und Krawall. Nicht erstaunen kann dann die Schlußfolgerung, daß die 'Neue Linke' in den USA schuldig ist, weil sie "nationale Gemeinschaft" verlassen hat und "nicht mehr an ihr Land glaubt". George Günther Eckstein, USA: Die Neue Linke am Ende? München 1970.

9) vgl. dazu ausführlich: Pop-Musik - Profite für das Kapital. In: Sozialistische Zeitschrift für Kunst und Gesellschaft Nr. 6, 1971; Walter Hollstein, Woodstock und die Folgen. Tagesanzeiger- Magazin (Zürich) Nr. 3, 1971.

10) "At the first be-ins and large rock concerts, particularly in the Bay Area, the audience was as important as the bands, and observers spent at least as much time discussing the people who danced, wore beautiful costums, and made a kind of music of their own as they did discussing the performers. There was no sense of distance between the stage and the people; the bands were just part of a larger show which included political speeches, poetry, dancers and poster makers. The dream that developed from these early experiences was not the later and much abused pop sociological concept of 'counter-culture' , but the vision of an organic community that through its music, drugs, cooperatives and open sexuality could subvert the existing societal structure. To a kid growing up in Kansas City or New York, what was coming out of San Francisco in those early days was a real possible alternative, not only to the mainstream cultural and political structure, but even tu an exclusively- political way of opposing the society. There was politics there of a sort, tics of joy' . Kids could now consinder themselves rebels or revolutionaries while they smoked dope, lived communally, gave out free food with the Diggers, watched the Mime Troupe and listened to bands like the Grateful Dead and the Jefferson Airplane, all for free, every Sunday in the parks. The hardened political radicals from across the Bay in Berkeley might dismiss it all as irrelevant to the real tasks at hand, but tlie smartest and most sensitive of them know that a legitimate, if utópian and disorganized, vision was emerging from the Haight-Ashbury's head shops, the Diggers' free stores and the Grateful Dead's house on Pine Street. They realized that in some way they would have to come to terms with that vision... The early bands, too, were different from the world that had developed by the time of Woodstock and Altamont. Rock journalist Michael Lydon defined the essence of that nonviolent, loving, turned-on vision: 'In that commuity, everyone looked like a rock star and rock stars began to look like people, not gods on the make' . Then rock burst .out all over, like June in the song of a far-away decade. Rock was a commercial success, rock was big time showbusiness, and finally rock was an industry". Sol Stern, Altamont: Pearl Harbor to the Woodstock Nation. In: Scanlan's Monthly.(New York), März 1970.

11) zitiert nach Actuel (Paris) Nr. 2, 1970.

12) Sonderbericht der Herausgeber von 'Rolling Stone' deutsche Übersetzung in: Karin Reese (Hrsg. ). Dig - Neue Bewußtseinsmodelle. Frankfurt/Main 1970, S. 15 ff.

13) vgl. über die Entwicklung von der 'Beat Generation' über Hippies u. a. zum 'underground' ausführlich: Walter Hollstein, Der Untergrund - Zur Soziologie jugendlicher Protestbewegungen. 2. Aufl. Neuwied/Berlin 1970. vgl. . dazu ausführlich Karl O. Paetel, Beat - Eine Anthologie . Hamburg 1962 .

14) "'Turn on, tune in and drop out' is wìdely read as meaning drop out completely from society, which is what the beatniks did. This is not at all what is going on with the hippies. They are doing something else, much more constructive and much more meaningful and infinitely creative. They are, in effect, the first creative social movement in decades among white people in the US. The hippies are dropping out of the Madison Avenue, LBJ society in which a Hubert Humphrey can publicly put his arm around Lester Maddox and say there's room for him in the Democratic Party. They are dropping out of a society which condones napalm (and .from the radical intellectual society which condones it in one country and condemns it in another). But they are not just dropping out ìnto Limbo or Nirvana. They are building a new set of values, a new structure, a new society, if you will, horizontal to the old but in it". Ralph J. Gleason, The Power of Non-Politics or the Death of the Square Left, in: Evergreeen Review, September 1967.

15) "The Diggers are the monks of the Haight-Ashbury, some observers say. They are certainly the self-appointed conscience of the community. And they are attacking the very basic priciple upon which this society is built: It is more sacred to make money than to be a good man. The Diggers began during the week last summer when a San Francisco policeman shot and killed a young Negro who was running away from an auto the cop suspected had been stolen, property being more valuable than human life. The Diggers refuse money . . . The Diggers' free food and abolishment of money has spawned other organizations in New York, in Los Angeles, in Berkeley, and even in Cleveland. One can, with logic, . . . say that one swallow doesn' t make a summer and that the Diggers won' t change the world. But there remains something strongly attractive to the idea of money being no good. Free food has come to the Diggers from as far away as Texas and New York. Maybe the Diggers won' t change the world. But they have certainly changed the heads of those they have touched. What other cauldron has so altered the young in this society as to cause any of them to abandon money?" Ralph J. Gleason, a. a. O.

16) "Denn nur die massive volkstümliche Revolution", verkündete YIP-Sprecher Jerry Rubin, "kann die eingekerkerte Seele der amerikanischen Bevölkerung befreien. Revolution ist kein Resultat, sondern. ein Prozeß. In der Revolution befreit der Mensch sich selber und wird unabhängig, indem er seine Identität erschafft und entdeckt". Die Yippies weigern sich, auf den revolutionären Umsturz zu warten und lehnen jedweden Attentismus ab; vielmehr wollen sie hier und jetzt Veränderung vorbereiten. Darum heißt ihr Grund- und Lehrsatz: "Revolution ist immer; wir müssen nur beginnen, sie zu leben." So begreift sich der Yippie als "life-actor", der Zustände verändert und Vorgänge schafft. Er kritisiert, daß die gesellschaftlichen Institutionen und Riten die Menschen "zur Impotenz und Isolation" zwingen und zu bloßen Zuschauern verdammen... Um solches in Praxis zu beweisen, sammelten sich die Yippies Ende August 1968 in Chicago; Objekt ihrer Demonstration war die "Democratic National Convention''. Statt einen Gegenkandidaten aufzustellen und damit die vorgegebenen Regeln. des politischen Spiels zu befolgen, wählten die Yippies symbolträchtig ein Schwein zu ihrem Präsidentschaftskandidaten... Bewußt verstanden sich die Yippies in Chicago als alternatives Lebensmodell und forderten damit die herrschende Gesellschaft heraus, die dann - nur konsequent - den jugendlichen Gegenkongreß mit allen verfügbaren Mitteln zu zerschlagen suchte. Walter Hollstein, Der Untergrund, a. a. O. , S. 89 f.

17) "There are literally thou.sands of young people (artists, hippies, beatniks, pacifists, civil rightists, etc., known as the 'underground' ) who have, in one form or another, dropped out of the system to the extent of just barely existing on its borders and who would benefit once for all by seceding from the Union. Of course this movement would have to be combined with the formation of a loosely knit confederation of people rather than states. Since they would only be in the thousands, there would be no necessity for the corporate structure of the state. The Confederacy would be tribal. It would be known as the Underground States of America and would exist along grounds already to be found in the now existing 'underground..". Allan Katzman, Poor Paranoid's Almanac, in: The East Village Other (EVO) New York, 1, August 1966. "'Underground' has always been applied to subcultural manifestations, from early radical movements to the rapidly surging free media publications, as a synonym for the sometimes invisible currents and forces that eventually surface to change the face of society ...". Jud Yalkut, Stanton in the Wilderness: The Films of Stanton Kaye, in: Countdown - A subterranean Magazine, New York, Februar 1970 .

18) Was im folgenden für schweizerische Verhältnisse konstatiert wird, kann allgemeinhin auf den deutschsprachigen Raum bezogen werden: "Es wäre nun freilich ein Irrtum, anzunehmen, daß der schweizerische 'Underground' an Basisdemokratie verwirklicht hätte, was vorgängig beschrieben wurde. An Modellen - wie beispielsweise jenen eines Gegendorfes bei Zürich und eines Gegenzentrums im Tessin - fehlt es nicht; doch im Gegensatz zum 'Underground' der anglo-amerikanischen Staaten ist das tatsächlich Verwirklichte im schweizerischen ' Underground' schwach und selten. Einzig auf dem Zeitungssektor würde vieles realisiert; es sei geschrieben: zu vieles; denn in zu vielen Fällen dient das Publizieren von Untergrund-Blättern in der Schweiz nur der Egozentrik ihrer Herausgeber und der Passivität der Leser-Konsumenten. Der Begriff der Gegenkultur wird im schweizerischen 'Underground' überdies nur mechanisch statt dialektisch aufgefaßt; er stellt dergestalt nur die bloße Umkehrung des bürgerlichen Begriffs von Kultur dar als konsumierbarerGeist. Statt früher Kultur konsumieren die Anhänger des schweizerischen 'Underground' nun eben Gegenkultur in 'Hotcha'., Pop-Kellern und K. U. S. S. Das, was wesentlich Gegenkultur ausmacht - nämlich die neue Konzeption der menschlichen Tätigkeit auf anderer materieller Basis - ist in der Schweiz allenfalls ansatzweise einigen Kommunen gelungen''. Walter Hollstein, Der Wandel und dessen Vermittlungen - Einige Bemerkungen zur Kritik an Grundsatz-Positionen der außerparlamentarischen Opposition in der Schweiz (APO-CH), In: Polemos (Basel) Nr. 13, 1970.

19) Es versteht sich, daß auch der amerikanische "underground" - und er vor allem und zuerst - von der Kommerzialisierung bedroht ist. Das gilt im besonderen für die Pop-Musik, das Hippie-Kunsthandwerk, die Poster-Industrie, die industrielle Verwertung der Blumenkinder-Mode und für den "underground"-Film.

20) Morin geht in seiner Fehleinschätzung soweit zu behaupten: "Ich gehöre zu jenen, die den Aktivismus des Parteikämpfers für reaktionär halten; was revolutionär ist, ist der existentielle Kämpfer, die Kommune..., das Rock-Festival, das love-in". Edgar Morin, Journal de Californie. Paris 1970. .

21) In Parenthese darf ich selbstkritisch anmerken, daß meine eigene Bewertung des "underground", wie sie vor drei Jahren geschrieben wurde, zwar wohl tendenziell richtig, aber zu emphatisch und einseitig ausgefallen ist. Was jedoch damals neu war und Überschätzungen nahelegte, ist heute einfacher einzuordnen. vgl. W. H. Prefazione all edizione italiana, in: Walter Hollstein, Underground - Sociologia della contestazione giovanile. Firenze 1971.

22) Der "underground" hat mittlerweile recht deutlich die Grenzen der kulturrevolutionären Arbeit erkannt: "One important function of the 'cultural revolution' therefore - perhaps its most important function - is to generate those new ideas which will enable the capitalist system to continue developing and the capitalist class to continue its position. This is not limited to the 'cultural revolution' either. Think of the way in which the American left, no matter what its intent, has performed the socially useful task of engendering the ideas and agitation for the very social reforms (social security, unemployment insurance, etc. ) which have become a cornerstone of the capitalist welfare state. This is not to 'condemn' the left for performing this socially necessary task. I am merely saying that this is the way in which the capitalist system transforms the energy and vitality of the radical movement into its own social necessity. To be sure, there are other important elements in the social complex - including the very real achievement of more humane conditions for the working class and hopefully the .development of a body of revolutionary experience which becomes a part of the revolution' s arsenal of weapons. The 'cultural revolution' - no matter what else it achieves no matter what deeper level.of internal contradictions it may reveal about the inner workings of capitalist society - first of all plays an urgently needed role .in the development of capitalist society itself. It is not only conceivable, but probable, that American capitalism as it enters the 1980s, hell-bent for 1984, will have adopted many of the styles and idea.s of the 'cultural revolution' , duplicating in social reality the process whereby a snake will shed its old skin for a new one without changing the basic physiological make-up of the reptile. True, a change in consciousness is a necessary step in the development of the revolutionary struggle. But unless that change becomes the development of a revolutionary consciousness - meaning an understanding of the real power forces of the social order and a commitment destroy that power by any means necessary - the ideological changes will merely serve as a comfortable ameliorative by which the alienated offspring of capitalist civilization will be able to find some form of accomodation to that social reality, American imperialism, which has become the main oppressor of mankind in the 20th century". Irwin Silber, What' s with the cultural Revolution? Countdown April 1970 .

23) Berliner Kinderläden - Antiautoritäre Erziehung und sozialistischer Kampf. Köln und Berlin 19?0. Das zitierte Argument ist nicht einmal in sich stimmig. Eine bessere, d. h. politischere Erziehung, auch wenn sie nur eine kleine Gruppe von Kindern berührt, vermag sicherlich eher soziale Konsequenzen zu erbringen als die Akzeptierung einer allgemeinen schlechten und unpolitischen Erziehung, die überdies die Kinder im traditionellen Schulsystem isoliert.

24) In diesem Zusammenhang sei auch auf den Vorwurf hingewiesen, daß die drop-outs des amerikanischen 'underground' sich selbstgenügsam auf ihren "linken Spielwiesen" tummelten statt sich im "Klassenkampf" zu bewähren. Die Kritik, so wie sie hier, angegeben ist, stammt aus dem Protokoll "Schülerladen Rote Freiheit" - ein Experiment, dessen Antieginnen und Scheitern eine Konzeption von Klassenkampf verrät, die um einiges ludischer und vor allem verbaler ist als jene des amerikanischen 'underground' Autorenkollektiv am Psychologischen Institut der Freien Universität BerIin, Schülerladen Rote Freiheit. Frankfurt/ Main 1971.

25) Diese Veräußerlichung .wurde durch Anstöße von außen (Kommerzialisierung) und durch einen Auflösungsprozeß von innen (Degenerierung) bedingt. Vgl. zur Kommerzialisierung der Hippie-Bewegung: ZV Hollstein, Der Untergrund, a. a. O. , S. 73 - 80. "At its best it was a sharing life. Somebody got a check frome home - everybody ate. New arrivals with no place to sleep found a welcome on somebody'sfloor. In any cluster of people on the street, whatever was being eaten or smoked or drunk was passed around from hand to hand. At its worst, life could be appallingly grim . . . The acid experience when it was not heavenly was hellish in the extreme. There were children walking in dazed terror of the visions beating inside their hads, who, until the police learned better, were arrested and thrown into drunk tanks . . Methedrine users had their own hell . . . Fivedays without sleep could turn a brilliant young man into a lashing wire, uttering charged incoherence which spoke, just the same, of fear. The meth-freaks who took their trips on a needle ran the additional risk of serum hepatitis. In those communes where food preparation and handling were not understood, infectious hepatitis was to be found . . .Many a hippie has spent a day nourished by no more than a ten-cent candy bar and a bottle of Coca-Cola. Bad teeth, bad digestions, insufficient sleep, skin irritations, and the common cold were their most usual physical troubles.The decision to be natural produced barefooted boys and girls who stepped on broken glass, rusty nails and discarded tin cans. The decision to be sexually free not infrequently produced terrifying encounters from whose psychological effects it would take a long time to recover. Veneral disease also took its toll . . . . Clean, bright, white, solidly middle-class children, they had left homes of stifling comfort and were not equipped for a life in which ordinary survival was a daily problem". Leonard Wolf, Voices from the Love Generation. Boston, Toronto 1968, S. XLI ff.

26) "The Diggers are part of radical movement which looks forward to the anarchist revolution its leaders .foresee as inevitable in our country. . . The program is dramatic and direct: 'Do Your Thing' and 'It's Free' . In day-to-day action, the Diggers have managed to capture the imaginations not only of the hippie community; but of the larger culture as well. There is something splendid and heroic about feeding people. The feedings in the Panhandle, at which anyone who was hungry was given a bowl of something hot and nourishing, and their Free Store, which is literally a store where anyone may have free whatever there is in it, earned the Diggers considerable sympathy. But the Diggers are not the Salvation Army of the Haight-Ashbury. Its leaders despite all the cant about there not being leaders in the movement, are vividly in charge. Emmett Grogan, Billy Murcott, Peter Berg, Bill Fritsch, and, until his recent reinvolvement with the Mime Troup, Peter Cohon, are imaginative activists who want the present shape of things not merely to change, but to shatter. It is not cuteness that makes the Free Gity-Press, in the first issue of its newspaper, publish the recipe for a Molotov-cocktail . . . If I understand them, their program is to live now as if the revolution were already won. To do now what decades of struggle have not yet given us the liberty to do - and to do it free. To break the stranglehold of the money economy; to permit thegestures between men and men, and men and.women to be as open and natural now, as the it ought to be". Leonard Wolf, Voices from the Love Generation, a. a. O. , S . XXXV .

27) "The Free Store lies at the center of our revolutionary vision. It is the key to organizing lõnghairs on the Lower East Side. Today there are hundreds who will fight to defend it, tomorrow there will be thousands. Ít breaks all the rùles because it has only one: 'THOU SHALT NOT STEAL FROM THE FREE STORE'. Everything is given away free at the FREE STORE and so it is inundated with garbage. When you open a FREE STORE America cleans out her cellar and dumps it in front of your door. America calls this charity and a FREE STORE in not about charity. A FREE STORE accepts no garbage. Return all garbage to its original owner with a map to the nearest garbage dump. Old clothes and books are garbage. Accept old clothes only if you have facilities (sewing machines or tie-dye operations) to turn the garbage into art. A FREE STORE dispenses ART, it does not dispense politics and it does not dispense garbage. For that you can always shop next door. Everyone. asks; 'Who runs the FREE STORE?' There can only be one answer: 'What do you want?' If you can help the custorrier then respond, 'I run the FREE STORE' . If you cannot..help the customer then respond, 'You run the FREE STORE' . . . The FREE STORE is expanding in a variety of ways. We are currently redesigning the Astor Place Subway Station, constructing a park, and establishing a number of rentfree communes. In addition, Craft Training Programs (the Liberty House concept) are being set up in the building next door. In time we plan to liberate the whole Lower East Side and turn it into a FREE CITY". Abbie Hoffman, Revolution for the Hell of it. New York 1968, S. 148 f.

28) "We don't believe that feeding, clothing and housing is the answer but a starting point. We plan to open several workshops right ller.e that include, sewing, sandal making and even auto mechanics or any other programs that may stimulate interest. We have to remain flexible for we don't know yet what will motivate the people we wish to help. We desire to make the non-su'ff.icient, self-sufficient. However, we don't want to come on like the establishment they are running from". Digger News (Los Angeles) Juni 1967.

29) "The Revolution begins with individuation, in order to make one fit for revolution, because revolutionary activity denotes first power and then sacrifice. The process of individuation, therefore, must take place first that power will not corrupt and eventually destroy the vehicle itself. And only the individual is ca:pable of significant sacrifice." Kurt Abram, Revolution. Kaleidoscope (Milwaukee), 27. Oktober 1967

30) Ein indirekter Beweis für die Bedeutung der 'underground' - Presse ist die Einladung von Hanoi, zwei ständige Korrespondenten des 'Underground Press Syndicate' in Nordvietnam als einzige stä.ndige Vertreter der amerikanischen Presse zu akkreditieren.

31) "We're coming overground, where the enemy lives - the people live there, too . . . ". Hapt (London), Frühjahr 1970. Ein Beispiel: Im Winter 1970/71 schuf der 'Women's Liberation' -underground in New York in Zusammenarbeit mit der 'Young Lords' Party' , dem 'Tompkins Square Community Center' , der 'Negro Action Group' u: a. für den Stadtteil zwischen der First und Second Avenue ein Aktionszentrum. Es umfaßt einen Kindergarten, 'clothing exchange' , 'food co-op' , 'arts workshops' , eine Schule für Frauen und anderes, was den Bedürfnissen vor allem der weiblichen Bevölkerung in diesem Stadtteil New Yorks entgegenkommt.

32) Paul Jacobs Saul Landau, The New Radicals, New York 1966; Vgl. die gekürzte deutsche Ausgabe: P. Jacobs S. Landau, Die Neue Linke in den USA, München 1969, S. 144 ff.

33) "The second great problem for our strategy - we are constantly faced with the demands; 'What is the alternative?' 'What can you offer us that is better than what we have?' I do not believe that we can simply brush aside this question by saying, 'What is necessary is to destroy; afterwards we will see what comes' . We cannot for one very simple reason. Because our goals, our values, our own and new morality, our OWN morality, must be visible already in our actions. The new human beings who we want to help to create - we must already strive to be these human beings right here and now. And that is why we cannot simply brush this question aside. We must be able to show, even in a very small way, the models of what may one day be a human being. But the alternative, precisely in these terms, I still believe the alternative is socialism. " Herbert Marcuse, Nothing is forever in. History. In: Countdown 2, April 1970.

34) Marx schrieb dazu treffend im '18. Brumaire . . . ' : "Jedes gemeinsame Interesse wurde sofort von der Gesellschaft losgelöst, als höheres allgemeines Interesse ihr gegenübergestellt, der Selbsttätigkeit der Gesellschaftsmitglieder entrissen und zum Gegenstand der Regierungstätigkeit gemacht, von der Brücke, dem Schulhaus und dem Kommunalvermögen einer Dorfgemeinde bis zu den Eisenbahnen...''.

35) "Just as commodity fetishism, bureaucratization, and alienation are beginning to generate disquiet, dissent, and disruption in rie.arly all sectors of American society, the New Left ìs putting forward a 'new' critique of capitalism which describes it as a system run by a few rich men who, aided by police and military lackeys, suck the blood of the people. Such a critique is not so much inaccurate - it is not - as it is utterly fragmentary and hardly abreast of the system as a whole. Worse, it is a critique which does not contain whithin itself the germs and idea of a new society adequate to the present technological and social pre - conditions of lib eration '' . Paul.Breines, From Guru to Spectre: Marcuse and the Implosion of the Movement. In: Liberation (New York), Juli 1970.

36) Auch der Erfolg gehabter sozialistischer Revolutionen in anderen Ländern ist eo ipso noch keine Garantie, daß jene, die davon reden, nun auch unbedingt für die Entwicklung ihres Landes recht behalten müssen.